Mest om politikk, litt om økonomi, ellers tøys og tull og rock'n'roll.

Uten en rød tråd

Det finnes to typer revolusjonære: De som blir milde og snille med
årene, og de som blir det motsatte.
Ingenting tyder på at denne bloggeren tilhører den første typen.

Å blæædiblææ og blabbla bla, på den ene siden og på den andre siden, og svaret ligger nok midt i mellom.. Nei fy for noe sludder og babbel. La de herskende klasser skjelve, og det straks! Til helvete med moderasjon!

mandag, juli 24, 2006

Olja og dollaren

Ringe, ringe.
- Ja hallo, det er hos Statoil værsågod?
- Ja goddag, du jeg skulle gjerne hatt meg en tretten-fjorten millioner oljefat, hvor mye koster det?
- Tretten-fjorten, hmm, skal vi se, det blir 740 millioner euro for 13 millioner fat, og 800 millioner euro for 14.
- Euro? Men jeg har bare dollar jeg, går det greit?
- Nix. Dessverre, den går ikke du. Dollar er vi ikke noe interessert i her i bedriften vår. Du får gå og se om du kan få vekslet dem til euro, så kan du komme tilbake.

---ooo---


Ringe, ringe,
- Ja goddag, det er hos valutamarkedet værsågod?
- Ja hei du, jeg har en milliard dollar her som jeg gjerne skulle ha veksla til euro. Hvordan er det med dere?
- Å nei hjelpes meg, ikke du også. Nå har de ringt uten stopp her i hele dag etter at Norge og Russland og Opec-landa bestemte å notere oljeprisen i euro. Nei og atter nei sier jeg, tror du er aldeles fra vettet, hva i all verden skal jeg med alle disse dollarene, de kan jo ikke brukes til noenting.
- Men jeg må ha veksla dem til euro, vær så snill.
- Okei, du kan få 200 millioner euro for dem da.
- Å, men jeg må ha 800 millioner. Jeg vil, jeg vil, jeg vil. Jeg er nødt til å kjøpe olje skjønner du.
- Ja det sier de alle sammen. Men vi leker ikke butikk her i valutamarkedet vet du. Kjære vene voksne menneske, du kan jo ikke bare komme her med en valuta i fritt fall og tro at du skal ta deg til rette på den måten. Nei, skal du ha 800 millioner euro, så får du gi meg fire milliarder dollar, minst.
- Javel, okei da.
- Eller forresten der ombestemte jeg meg gitt. Nå er det fem milliarder. Og dermed basta.


---ooo---


Ringe, ringe
- Hallå det er Ben.
- Ja? Har jeg kommet til USAs sentralbanksjef Ben Bernanke ja?
- Jepps.
- Ja hei det er valutamarkedet her du.
- Å heisann, takk for sist, hvordan går det?
- Joda, jeg kan ikke annet enn klage. Men du, jeg har fått inn en haug av dollar i dag og jeg. Det blir bare verre og verre dette her, det er ingen som vil ha dem lenger, nå som det ikke går an å kjøpe olje for dem.
- Ja ja, kom med disse dollarene dine da, så skal du få statsobligasjoner i dag også. Det er da vel bare deilig med litt valutarerserver.
- Nå ja, men du skjønner; jeg er ikke så interessert lenger. Det er ingen som vil ha obligasjoner heller i dollar nemlig. Når dollaren faller så mye så frykter folk at den kinesiske sentralbanken kommer til å selge dollarobligasjonene snart, og når de pøser ut flere hundre milliarder på tilbudssiden, da går den kursen til bunns som en stein. Da er det bye-bye til dollaren som reservevaluta.
- Jasså, tar du den.
- Jepps. Så hvis jeg skal ta sjansen på å kjøpe obligasjoner i dollar, så skal jeg ha rente på 40 prosent minst.
- I året?
- I måneden. Ellers så er det bare å glemme.
- Sukk. Jaja okei; rett til himmels med renta da. Fornøyd nå?

---ooo---


- Mamma, hvorfor har de mennene dress og slips når de løper?
- De pleier ikke å løpe så mye de mennene der, de sitter vanligvis oppi Wall Street og leker førstemann opp med hånda hele dagen.
- Hvorfor er de ute og løper i dag da?
- I dag er de på vei til banken for å sette inn alle pengene sine der.
- Hvorfor det da?
- Det er en fyr som heter Ben som har bestemt at de får mye mer i renter enn de får på børsen skjønner du.
- Oi, men mamma, hva var det som brast så høyt?
- Ingenting å bry seg om, det var bare aksjekursene som datt gjennom gulvet.
- Å ja. Men hvem er det som står der borte og banker på døra hos IMF da?
- Å det? Det er tredje verden-landene det, som kommer for å betale utenlandsgjelda si med verdiløse dollar før renta stiger enda mer.
- Å ja. Da så.

2 kommentarer:

25 juli, 2006 05:00, skrev Blogger Nemo:

Imponert! :o)

 
04 august, 2006 00:10, skrev Anonymous Anonym:

Ho hei du din liberalist! Velkommen på bloggen :)

Beklager å skuffe deg, men jeg har aldri trodd at dollarfall fører til at kapitalismen bryter sammen nei. Det mente ikke Marx heller, og spesielt ikke på slutten av 1800-tallet da gullstandarden ga en kursstabilitet man ikke har hatt maken til verken før eller siden.

Men overdrivelser får fram poenget vet du. (Skjønt så veldig overdrevet er det ikke; da svenskekrona datt ned utforbakken under gjeldskrisa tidlig på 1990-tallet kom de korteste rentene opp i mer enn 500 prosent.)

Jeg har ikke hørt om noen verken til høyre eller til venstre som betviler at dollaren vil falle som en stein hvis olje og gass blir notert i euro. En annen ting er at det er helt usannsynlig at det skulle skje, i den virkelige verden, så lenge amerikanerne holder de arabiske diktaturene på tronen, spesielt selvfølgelig saudi-arabia.

Forøvrig ser jeg på det som en absurditet at det irrasjonelle kapitalistiske systemet skal vare til evig tid, men det er et spørsmål om teknologi og andre ting.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake