Mest om politikk, litt om økonomi, ellers tøys og tull og rock'n'roll.

Uten en rød tråd

Det finnes to typer revolusjonære: De som blir milde og snille med
årene, og de som blir det motsatte.
Ingenting tyder på at denne bloggeren tilhører den første typen.

Å blæædiblææ og blabbla bla, på den ene siden og på den andre siden, og svaret ligger nok midt i mellom.. Nei fy for noe sludder og babbel. La de herskende klasser skjelve, og det straks! Til helvete med moderasjon!

onsdag, juli 19, 2006

Mot rekordpris på strøm

Ja så var bloggen oppdatert og friska på littegrann da. Dæven så gøy det er å knote rundt og finne ut av disse html-kodene! Og det beste av alt er at jeg gikk og kjøpte meg en deilig 25 meter internettkabel for noen uker siden, så jeg kan sitte ute på terrassen med byens herrligste utsikt og masse deilige bloggere rett i datamaskinen.

Så her sitter jeg da, og teller penga mine. Ikke råd til å kjøpe meg et energiselskap denne uka heller nei. Også nå som Hafslund-aksjen er nede i under hundrelappen, fanken også!

Ho ho ho, neida bare slapp av, jeg driver ikke med aksjehandel. Jeg bare betaler inn jeg, tusenlapper i året til strømregninger.

"Bare glem strømkrisevinteren i 2003", står det i avisa nå. "Markedet forventer at vinteren som ligger foran oss, vil by på enda dyrere strøm."

På Nord Pool-børsen omsettes nå forward-kontrakter for stømleveranser første kvartal neste år for nesten 47 øre kilowattimen. Skandalevinteren for tre år siden lå den på 40. Hvis markedet har rett blir det altså all time high på oss om noen måneder. Inkludert moms, elavgift, nettleie og påslag til leverandøren betyr dette en strømpris på mer enn ei krone pr kwt.

Bortsett fra for industrien da selvfølgelig, som bruker spotpriskontrakter og faktisk har fått prisfall mens regninga øker for alle oss andre.

For et par år siden bodde jeg sammen med ei høyrejente i Trondheim. Og da strømsjokket kom en gang i april, ga jeg henne hele regninga. Dette her kan du sannelig få betale sjøl, sa jeg, du som går i valglokalet og stemmer på dem som privatiserer strømmen.

(Selvfølgelig måtte jeg betale det jeg skulle til slutt. Og ikke hadde jeg Hafslund-aksjer heller, så jeg kunne få igjen noe i andre enden.)

En av de interessante bloggerne jeg har fått øye på her inne - som heter Helge Samuelsen og skriver Kompromissløse Meninger - hevdet i går at strømselskapene også denne sommeren tømmer magasinene og pøser ut strøm, mens de skylder på været når prisen stiger. (Se denne: Ping!)

Selvfølgelig gjør de det, det er jo hele poenget med denne kraftbørsen Nord Pool, det. Men å finne tallene, nei se det er ikke så lett. Du kan tydeligvis søke på nesten hva som helst hos alle avisene, inkludert både Klassekampen og Kvasirs nyhetssøk, uten å finne en eneste artikkel som bekrefter påstanden. Samuelsen viser til tall fra NVE, men uten lenke, og det eneste jeg klarte å finne hos dem var oversikt over fyllingsgraden til enhver tid, men ikke uttappingen.

Så da var det bare én ting å gjøre da, nemlig å gå til Statistisk Sentralbyrå og titte på eksportstatistikken. Og så sannelig min santen; omtrent midt på lista står kategorien "elektrisk strøm": I juni eksporterte Norge strøm for 320 millioner kroner, en økning fra 235 millioner i juni i fjor. Hittil i år har de eksportert for omtrent 1,6 milliarder.

Så det er bare å tilslutte seg Helge Samuelsens konklusjon:
Alt regn i verden vil ikke redde oss. Strømleverandørene vil selge maksimalt uansett, og jamre over lav vannstand i magasinene hver høst.

I 2003 foreslo næringsminister Sponheim at fattigfolk skulle gå og levere strømregningene sine på sosialkontoret. Sponheim hadde aldri vært på et sosialkontor.

Denne vinteren synes jeg vi skal gå og levere regninga til Sponheim. Eller til Høyre og FrP, som sikret flertall for energiloven som ble vedtatt under Syseregjeringa i 1990. Med denne loven plasserte Norge seg helt i verdenstoppen for liberalisering av kraftmarkedet. Høyrefolk burde skamme seg.

Her er forresten en glimrende artikkel for den som er interessert i historien om hvordan markedet fikk kontroll med strømmen vår.

4 kommentarer:

19 juli, 2006 13:02, skrev Blogger Nemo:

Hei, kjekt at du leser bloggen min :o)

Beklager det med manglende lenke til NVE, men slik informasjon er jo nesten hemmeligstemplet i Norge LOL! (Sannheten er at web-siden ble flyttet\forsvant!)

Du har en frisk og velskrevet blogg, gleder meg til å lese mer.

 
19 juli, 2006 14:08, skrev Blogger Nemo:

Hei igjen, her er et annet kurvediagram med samme statistikk, også fra NVE. Her er også tallene fra 2004 lagt til, som viser at nedtappingen det året var enda større.


http://www.nve.no/modules/module_111/news_item_view.asp?iNewsID=23851&iCategoryID=723

 
20 juli, 2006 01:01, skrev Anonymous Anonym:

Hei Helge!

Det kan jo bli en del diskusjoner om dette til vinteren, hvis de har rett i at strømkrisa blir verre enn noensinne.

Men denne NVE-statistikken du bruker viser bare magasinfyllingen på forskjellige tidspunkter i året, dvs det er bare indirekte at den sier noe om nedtappingen (kraftproduksjonen). Hvor mye av produksjonen som blir eksportert sier den ingenting om.

Statnetts tall viser at Norge produserte 67,4 TWH første halvår. Samla innenlandsk forbruk var 66,3 TWH, og nettoeksporten var én TWH. Dette er en kraftig nedgang fra i fjor, da nettoeksporten ifølge Statnett var sju TWH.

Og SSBs statistikk er god: Hvorfor er nemlig nettoeksporten redusert? Årsaken er slett ikke at eksporten har gått ned, for den har tvert imot økt. Det som har skjedd er at importen har økt mye mer samtidig, og derfor viser nettotallet en reduksjon i eksportoverskuddet.

Du kan se selv hvis du har lyst:

Her er eksporten (se punkt 3.5, "elektrisk strøm", kolonnene januar-juni, for henholdsvis 2005 og 2006): Første halvår 2005 eksporterte Norge altså strøm for 1.651 millioner kroner, og første halvår i år er det samme tallet 1.857, dvs en økning på omtrent 200 millioner.

Her er tilsvarende tall for importen. Første halvår i fjor importerte Norge strøm for bare 500 millioner kroner, mens første halvår i år var det samme tallet 1.447 millioner, altså nesten en tredobling.

Derfor har Statnett rett i at nettoeksporten er redusert, samtidig som du og jeg har rett i at eksporten har økt.

(Hvis du liker tall, så er det jo dessuten litt artig at man kan se den sterke økningen i strømprisen fra dette, ettersom Statnett regner i TWH mens SSB regner i kroner. Ikkesant; i fjor var nettoeksporten altså sju TWH ifølge Statnett. Ifølge SSB ga dette en inntekt på en drøy milliard. (1.651 mill eksport minus 500 mill import = 1.150 mill.) I år var nettoeksporten derimot bare én TWH, altså i fysisk forstand en sjuendedel av nivået i fjor. Men inntektene er slett ikke redusert til noen sjuendedel, men bare til litt under halvparten (1.857 mill minus 1.447 mill = 410 mill.)

Ja ja, nok tall. Hovedspørsmålet er vel om argumentasjonen egentlig er så god, så lenge nettoeksporten utgjør én av 67 TWH, altså en drøy prosent av kraftproduksjonen. Den viktigste grunnen til prisøkningen er vel uansett råstoffkostnadene i gasskraftverkene på kontinentet, og da sitter jo Norge på leverandørsida og håver inn milliarder.

Mener jeg at venstresida bør være motstandere av utenrikshandel med energi? Nix. Men at kapitalister som Hafslund skal få lov til å sitte i hjemmemarkedet og kreve inn millioner på millioner for en naturressurs som både i prinsippet og i praksis er gratis, er ekstremt provoserende. Kraftverkene og strømleverandørene burde vært ekspropriert og rekommunalisert øyeblikkelig. Ikke bare uten kompensasjon; de burde dessuten betale tilbake det de har stjålet fra folk.

Energiforsyning burde etter min mening helt klart være et politisk anliggende, slik det var inntil 1991. Strømregninga burde ganske enkelt betales over skatteseddelen, og samtidig burde skattesystemet forandres fullstendig så folk faktisk betaler etter evne.

Subsidiepolitikk? Ja gjerne for meg. Når strømsjokket kommer til vinteren, bør vi minne om at de norske olje- og gasspengene blir betalt inn via strømregninger i hele Europa. Egentlig er det tyske, nederlandske og polske strømregninger den norske rentenist-staten burde subsidiere.

 
20 juli, 2006 02:53, skrev Blogger Nemo:

Hei,

Joda, jeg vet at statistikken jeg viste til ikke sier noe om hvor mye som blir solgt utenlands, men den biten tok jeg for meg i en tidligere artikkel for en stund siden, tenkte jeg skulle ha en annen vinkling denne gang.

Det viktigste for meg var at magasinene blir bevisst tappet ned, uavhengig av hvor strømmen går. I og med at vi har muligheter til å importere strøm også om sommeren (da prisene på det internasjonale markedet også faktisk er lavere), er det en enkel sak å spare på vannet frem mot vinteren.

Situasjonen er jo at en velger å tømme magasinene så mye en tør (og vel så det), slik at magasinene står lavt, og det vesentligste av importen blir nødvendig til vinteren. Det er jo en god oppskrift på krisemaksimering.

Og det er jo sikkert også hensikten.

Strømleverandørene har jo ikke det minste økonomiske incentiv for å avhjelpe situasjonen, og de løfter da heller ikke en finger for hverken deg eller meg. Selv om krokodilletårene kommer med jevne mellomrom.

Forøvrig mener jeg at elektrisitetsforsyningen er en del av infrastrukturen, og at infrastruktur aldri lønner seg å privatisere. Det ender alltid opp i monopolsituasjoner, som overhodet ikke gir økonomisk gevinst for samfunnet.

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake