Mest om politikk, litt om økonomi, ellers tøys og tull og rock'n'roll.

Uten en rød tråd

Det finnes to typer revolusjonære: De som blir milde og snille med
årene, og de som blir det motsatte.
Ingenting tyder på at denne bloggeren tilhører den første typen.

Å blæædiblææ og blabbla bla, på den ene siden og på den andre siden, og svaret ligger nok midt i mellom.. Nei fy for noe sludder og babbel. La de herskende klasser skjelve, og det straks! Til helvete med moderasjon!

mandag, desember 04, 2006

Statuen

- Når jeg får høre at han ligner en diktator-type, blir jeg veldig trist, sa billedhoggeren Knut Steen til Aftenposten her om dagen.

Ligner? Halloo, ligner? Jeg hadde trodd at det var Kim Il Sung jeg, minst, hvis jeg ikke ble fortalt at det skulle forestille kong Olav. Også herr Billedhogger Steen da, som ikke kan se at det der ligner på en diktator, dæven da er det på tide å bytte jobb mister. Kanskje til Malermester Klatt, eller Bakermester Sirupsnipp.

Men ærlig talt: Hvorfor i all verden skulle ikke kong Olav se ut som en diktator? Når sant skal sies så er det da faktisk hovedprinsippet i hele monarkiet at statsoverhodet ikke skal være valgt av folket, men tvert imot skal ha mottatt kongeriket i arv fra sin far.

Diktator? Ja, hva ellers? Statuen symboliserer akkurat det den skal den.

5 kommentarer:

30 mars, 2007 02:20, skrev Blogger Amos Keppler:

Den ligner Mussolini. Jeg er sterkt kritisk (for å si det mildt) til kongehuset og samfunnet for øvrig, men jeg trodde faktisk ikke mine egne øyne da jeg først så den. Jeg trodde det var en aprilspøk eller noe. Dette skal være norges "folkekonge", "vår kjente og kjære kong olavus den femte"?

Urkomisk...

Kunstneren må være helt uten gangsyn eller så ønsket han å lage statuen slik. Det er mer enn mulig at det er slik han faktisk ser majestuten.

 
09 april, 2007 23:20, skrev Anonymous Anonym:

Statuen er nå så sin sak, det verste er nesten at Knut Fagerbakke fra SV i Trondheim har jobbet hardt for å få en sånn til byen. (Den typen slutter aldri å overaske)

I tilegg. Kongen av Norge, Olav altså, var da også bestevenn med den brasilianske diktatoren De Silva om jeg ikke husker helt feil, en link som ennå varer i og med de store landomerådene som kongens venn og familie har i landet.....

 
13 januar, 2008 08:31, skrev Blogger Engeline:

Fant deg!

 
28 april, 2008 15:45, skrev Anonymous Anonym:

Ja, dette var sylskarp kritikk. Uff og uff. Hva hadde vi gjort uten bloggerne?

 
09 august, 2008 19:14, skrev Anonymous Anonym:

A dictator is an authoritarian ruler (e.g. absolutist or autocratic) who assumes sole and absolute power without hereditary ascension such as an absolute monarch. (Wikipedia.com)

Din stemme kommer nok til å bli utslagsgivende i den fremtidige samfunnsdebatten ja... ;-)

Stem Höire!

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake