Mest om politikk, litt om økonomi, ellers tøys og tull og rock'n'roll.

Uten en rød tråd

Det finnes to typer revolusjonære: De som blir milde og snille med
årene, og de som blir det motsatte.
Ingenting tyder på at denne bloggeren tilhører den første typen.

Å blæædiblææ og blabbla bla, på den ene siden og på den andre siden, og svaret ligger nok midt i mellom.. Nei fy for noe sludder og babbel. La de herskende klasser skjelve, og det straks! Til helvete med moderasjon!

fredag, juni 23, 2006

Brilleforsikring

Når man skal tegne forsikring er det viktig å lese det som står med liten skrift. Og når det gjelder brilleforsikring spesielt, så ligger det i sakens natur at dette bør gjøres på forhånd.

Aller nederst på Brillelands nettside står det ikke uventet en liten liste under tittelen "i følgende situasjoner dekker ikke forsikringen brillene dine", med punkter som "skader oppstått ved feil transport", "uaktsom håndtering", "daglig bruk" osv. Det behøves ikke egentlig så mange slike setninger for at butikken skal kunne ha noe å vise til i praktisk talt enhver situasjon som kan tenkes å oppstå.

Det jeg stusset over var dette punktet:

Tap eller skade som følge av force majeure (atomreaksjon, krig, krigslignende tilstander, borgerkrig, revolusjon, opprør, myndigheters inngripen)

Jeg kan ikke noe for det, men jeg måtte bare se det for meg: Meg selv stående i butikklokalet med kølapp, etter den seierrike revolusjonen.

- Værsågod neste, sier ekspeditrisen, - hva kan vi hjelpe deg med?

Og dermed blir jeg nødt til å forklare.

- Heisann, sier jeg da, - du, det har seg slik at jeg har vært med på å avsette regjeringen her. Og stortinget, og domstolene, og politiet og militæret og litt sånt. Så da erstattet vi alt sammen med demokratiske organer, og beslagla eiendommen til hele næringslivet. Ikkesant, du vet, soldatene velger offiserene, arbeiderne velger sjefene, folket patruljerer gatene på rotasjon, og så har vi dette demokratiet på skoler og universiteter og alt det der.

- Jaha, sier ekspeditrisen da, - og hva så?

- Ja, men så var vi så uheldige at kapitaleierne og generalene hentet styrker fra utlandet og angrep oss militært for å gjenerobre sin makt. Så vi ble dessverre nødt til å ta oss en borgerkrig. Jeg må si jeg tror nesten du burde ha hørt om det. Faktisk er jo også optikerbransjen satt under direkte arbeiderkontroll.

- Ja, og hva så?

- Jo, nå skal du høre. Under kampens hete kom jeg til skade for å knuse brillene mine. Men så er jeg så heldig at jeg har denne brilleforsikringen her.

- Så da tror du at du skal få rabatt på reparasjonen da, bare fordi du har avsatt regjeringen og borgerskapet?

- Ja?

- Åneidu mister, den går nok ikke. Har du ikke lest det som står med liten skrift?

Sannelig noe til revolusjonsteori dette her.

Det er ikke en nyhet at norske maoister har en tendens til å plassere seg selv i mange merkelige posisjoner, men at de hadde infiltrert Brilleland og skrevet teksten til brilleforsikringen var jeg ikke klar over.

2 kommentarer:

25 juni, 2006 20:31, skrev Anonymous Anonym:

Vittig skrevet :D

Forøvrig er vel de fleste brilleforsikringer omtrent like nyttige som de ekstra mobilforsikringene de vil lure deg til å skrive. I hvilke tilfeller vil man faktisk få noe igjen på brillene?

 
25 juni, 2006 20:55, skrev Blogger Divine Bitch:

Hihi, aldri hørt om et eneste tilfelle jeg..

Det er forsikringsselskap man skulle ha vært vet du :)

 

Legg inn en kommentar

<< Tilbake